Kolonel Hans

George Orwell on ütelnud, et nalja eesmärk ei ole alavääristada inimest vaid tuletada inimesele meelde, et ta on juba alavääristatud!

Koplist Kesklinna avastamas

Inimesena, kes kesklinnas on käinud üksnes trammiga ja tööl autoga, võtsin teisipäeval, tipptunni ajal, ette tee Viru väljaku suunas. Varasemalt on trammiga see teekond üsna ladus olnud aga nüüd, Kopli getostumise ajal, tuleb ümber istuda. Ja seda bussi, transpordivahendisse, mida mina Tallinnas olen kasutanud ehk sagedusega üks kord viie aasta jooksul. Tallinn propageerib, et ümberistumine on kõige targem teha Balti jaamas, ja nii ma ka tegin. Trammist maha astudes hakkasin otsima hoolega viitasid kuidas bussile saaks. Käisin peatused läbi kuid ei leidnud suunda Viru väljakule. Busside lõpppeatused ütlevad mulle vähe. Kaotasin lootuse ja hakkasin astuma Toompuiestee poole, et ehk seal on mõni peatus kust buss Viru poole suundub kuid siis jäi minu pilk pidama autode kolonnil, sellel samal puiesteel. No milline buss sealt läbi suruks?  Tipptund MA!

Loobusin ja jalutasin vanalinna. Linnamüür oli seal remondis, Raekoja platsi restoranide ees hulgaliselt vabaõhu laudu, tühje. Kusagile olid kadunud kõrgelt hinnatud miniaiad mis olid eelmisel aastal platsile ja ka mujale linnas? Ilmselt saeti hulgaliselt puid maha, et siis saematerjali saada ning neid pinke ja kaste teha, millele keegi istuda ei julge. No need on üsna tolmused ja mustad. Tallinna rohevidinaid on ka nii palju, et haldusteenused ei jõua neid hooldada. Või äkki ka ei taha, sest töötajad tunduvad valdavalt olevat muukeelsed, ja äkki ka immigrandid, kellele meie rohepööraste kliimalahendused üsna ajuvabad tunduvad. Üksnes sotsid ehk julgevad tagumikku neile pinkidele sättida. Või on Kanal 2’e aasimine ka nende tervet mõistust tagasi toonud, aiad koristatud, aga kes seda teab?

Mis iganes, lõpuks jõudsin Viru väljakule ja autode kolonn oli seismas tänavatel sealgi. Üksnes tramm oleks oma teed saanud sõita aga nende aeg sai Tallinnas selleks suveks läbi. Brüsselis viidi aastate eest mitu magistraal-tänavat maa alla. Ikka selleks, et sõit sujuv oleks ja autod ning muud liikurid ning jalakäijad lahutatud oleks. Meil arutati analoogset teemat Põhja Tallinna puhul sajandi alguses aga sinna see jäi. Liiga kallis. Nüüd, kui üks tänav sealkandis remonti pannakse, on õnnetus käes. Sest kaks sisse- ja väljapääsu seal ongi. Elame getos, 65+ rahvust nagu Paabeli tornis!

Kuidas muu maailm liikluse planeerimisega hakkama saab? Pakun, et erinevalt meist. Välja arvatud muidugi veinijoojad. Pariisis, Champs-Élysées, on ka sama suur segadus kui meie Viru ringil tipptunnil. Vaat, et hullemgi veel. Olen seisnud ja olen sõitnud. Samas kui kesklinna ümbritsevale esimesele ringteele jõuda, saab juba liikuda tipptunnil kiirusega 10km/h. Võtmesõna siin on linna ümbritsev magistraal millelt siis hargnevad teed erinevatesse suundadesse. Sama Brüsselis. Brüsseli ringteel on liiklus tipptunnil oluliselt aeglasem kui Brüsseli kesklinnast väljasaamisel. Meil räägitakse ka linna väikesest ringteest. Aastaid räägitakse. Ja ilmselt räägitakse veel edasi.

Itaallased kasutava auto signaali. Igal võimlikul ja võimatul juhul. Väike mõlk kedagi ei ärrita sest auto on ju tarbeese. USA ja Hiina muudavad suurlinnades liikluse suundasid. Näiteks hommikul tuleb linna 4 rada ja läheb välja kaks ning õhtul vastupidi. Tõstetakse päeval ümber teetõkkeid jms. Gonsioris meil seda katsetati muutsuuna rajaga kuid see seisab juba aastaid ning seisab vales suunas. Kesklinnast peaks välja viima rohkem kui sinna saabub. Üks lüliti vajutus ja politsei tihedam kontroll parandaks olukorda. Hollandis on koolidel koolivaheaegade algused erinevad. Hollandlased käivad siis perepuhkustel. Kui nüüd kõikides koolides oleks vaheajad samal ajavahemikul siis ei liiguks keegi enam kiirteedel, oleks totaalne ummik. Nii on ka tööpäeva algused asutustes erinevatel kellaaegadel. Jne.

Washingtonis ja Londonis on suur rõhk linnalähi rongidel. Jätad auto linnaäärde parklasse ja sõidad sealt rööbastel kesklinna. Bussiga ei saa, buss on aeglane ja seisab samuti liikluses nagu autod. Meil saaks seda olukorda ka parandada. Selle asemel, et tramm sadama ja lennujaama vahele panna võiks panna trammi Lasnamäe ja Kesklinna vahele liikuma. 2014. aasta Põhja Tallinna jaoks tehtud liikuvusuuring näitas, et suurim inimeste mass liigub just Lasnamäe ja Kesklinna vahel. Kui nad auto asemel trammiga liiguks, oleks autosid kesklinnas vähem. Meil rööpad linna serv ei jõua, kuid paar parklat on kuhu auto jätta ja bussile istuda. Samas kui mina linlasena busside liiklusest essugi ei tea siis siia saabujad teavad veelgi vähem.

Aga võtaks nüüd kokku ja mõni õpetussõna ka linna strateegidele. Linna või linnaossa võiks saada aeglasemalt kui sellest välja. Saab seda lahendada tänavate läbilaske võimega, liikumiskiirusega, jms. Peaks suurendama magistraaltänavate läbilaske võimet. Mõnel valgusfoori paigaldaval ettevõtjal on vist käsi sees linnaametites. On kohti kus 50 meetri pealt võib leida mitu foori. Kuid mida sujuvam sõit seda väiksem kütusekulu ja puhtam õhk. Tingimata ei pea jalakäijaid tunnelisse ajama, võib ka autosid ajada tunnelisse või sillale. Nii nagu muu maailm teeb. Linna mitmes osas on tänavatel piisavalt laiust, et ehitada bussipeatuste taskud. Ainult et linnaplaneerijad pole oma plaane kooskõlastanud. Valgustus, tsentraalküte, jms paigaldatakse ilma seda võimalust arvestamata. Rööbasteed tuleb ehitada linna serva ning sinna parklad. Ainuke sellel otstarbel töötav on vist Pärnu maantee ääres Laagris parklad ja istumine rongile. Jne.

Lõpetuseks see, et tagasi hakkasin tulema Viru väljakult kella kaheksa paiku õhtul. Läksin bussipeatusesse ootama, et ehk tuleb mõni tuttav bussi number mis viib mind Koplisse või Balti jaama. Minu õnneks tuli peatusesse aga naabrimees kes kogu aeg on ühistransporti kasutanud ja teab täpselt kuidas koju saada. Tema teekond töölt koju oli selleks hetkeks kestnud juba üle kahe tunni.

Postimehes uuendatud ja pikem tekst. Tulevikus lisan siia.

https://arvamus.postimees.ee/8026262/hannes-toomsalu-hommikul-toole-minnes-mitu-soidurada-ohtul-koju-tulles-vastupidi-miks-mitte-tallinnas-rohkemgi

 

 

PoliitikaRohepöörasusTallinn

kolonelHans • mai 18, 2024


Previous Post

Next Post